Biznes

Czy są systemy CRM?

Pierwsze systemy CRM powstały w Stanach Zjednoczonych w latach 90 udoskonalając wcześniejsze systemy sprzedażowe jak np. systemy SFA (Sales Force Automation) i CSS. Z języka angielskiego CRM (Customer Relationship Management) oznacza Zarządzanie Relacjami z Klientami. Dziś te systemy zyskują w Polsce coraz większą popularność, zarówno w dużych przedsiębiorstwach jak i małych firmach.

 Czym są systemy CRM?

Na zarządzanie relacjami z klientami składa się szereg procesów i procedur, które należy wyknać, by Klienta pozyskać i obsłużyć na najwyższym możliwie poziomie. Prostymi słowami chodzi o wszystkie Twoje działania, które musisz podjąć, by klient zechciał skorzystać z Twojej oferty i by był on zadowolony i w przyszłości również z Twojej oferty skorzystał.

Najprostszy system CRM – kartka papieru!

W praktyce można „stworzyć” sobie system CRM na kartce papieru lub w swoim kalendarzu – Firma „Alfa” zadzwoniła, że chce byśmy przygotowali ofertę? Można zapisać to sobie pod literką „A” i wpisywać sobie kolejne działania – telefon do firmy „Alfa” tydzień po wysłaniu oferty by spytać co o niej sądzą, potem rozpisać sobie negocjacje cenowe itd. Dla wielu małych firm takie działania w zupełności wystarczą, lecz potrzeba tutaj wiele samodyscypliny, a także porządku na biurku 🙂 Takie podejście jednak nie sprawdza się w firmach, w których pracuje więcej niż jeden pracownik – głównie ze względu na ograniczone możliwości kontroli ich pracy.

Komputerowe systemy CRM

Systemy CRM

Komputerowe systemy CRM (oraz systemy pochodne typu CRM online czy CRM SaaS) całą procedurę upraszczają – nie trzeba kartkować kalendarza by znaleźć odpowiedniego Klienta, można też wreszcie ten kalendarzy wyrzucić – przecież ma już 5 lat. Nowoczesne systemy CRM nie tylko przechowują dane, ale wspomagają cały proces – przypominają o ważnym telefonie, automatycznie wyślą maila do Klienta itd. Dają również ogromne możliwości kontrolne – przełożony może bez problemu sprawdzić działania swoich pracowników i na tej podstawie wyciągać wnioski np. te dotyczące produkcji czy zatrudnienia.

Dodaj komentarz