Transport w analizie liczbowej

O transporcie można mówić wiele, jednak najlepiej spojrzeć na jego rozwój w Polsce w oparciu o statystyki prezentowane przez GUS. Na szczególną uwagę zasługuje publikacja „transport drogowy w Polsce w latach 2005- 2009”, w której znajdziemy podsumowanie sytuacji w branży. Dla oceny i zobrazowania stanu przytoczmy kilka licz z tego raportu .
Przewóz ładunków
W 2009 r. biorąc pod uwagę wszystkie rodzaje transportu zostało przewiezionych 1691,0 mln ton ładunków, to jest o ponad 2% więcej niż w poprzednim roku , za to aż o 19% więcej niż było przewiezione w roku 2005 . Cały transport wolnych ładunków złożył się na wykonaną pracę przewozową w wielkości 282,8 mld tonokilometrów. Była ona większa odpowiednio o 1,3% i 23,9%. Nie ma wątpliwości, że dominującym rodzajem transportu był transport drogowy i oczywiście stale wzrastał w stosunku do przewozu towarów wszystkimi rodzajami transportu . W 2009 r. wyniósł 84% , zaś 81% w 2008 r. i 76% w 2005 r.
Biorąc pod uwagę cały omawiany okres tendencja wzrostowa dotyczyła zarówno przewozów ładunków jak i pracy przewozowej transportem drogowym . Ostatni rok charakteryzuje się tym, że transportem drogowym przewieziono 1,4 mld ton ładunków, daje to o prawie 6,5% więcej niż w roku poprzednim i o 32,0% porównując z rokiem 2005. Podobnie wykonana praca przewozowa transportu samochodowego osiągnęła ostatecznie 191,5 mld tonokilometrów i większa była o prawie 10% niż w roku 2008 i o 60% w stosunku do roku 2005.
Duże znaczenie i duży wpływ na rozwój transportu drogowego w Polsce miał fakt przystąpienia Polski do Unii Europejskiej od 1 maja 2004 r., a jeszcze większe przystąpienie do Strefy Schengen, z dniem 27 grudnia 2007 r. co w dużej mierze wynika z dogodnego położenia Polski w Europie środkowej.
Jak zarabia transport
Warto teraz przyjrzeć się transportowi zarobkowemu, czyli takiemu , który poszukuje wolnych ładunków na rynku. W ogólnych przewozach jego udział utrzymywał się na prawie niezmienionym poziomie, stanowiąc około 53%. Jeśli chodzi o transport gospodarczy , czyli ten który wolne ładunki i ładunki powrotne dostarcza sobie sam, tu udział wyniósł 47%. Zupełnie inaczej kształtuje się statystyka dla pracy przewozowej. Zarobkowy transport kształtował się na poziomie 80%, a w przypadku transportu gospodarczego było juz tylko 20%.
Transport zarobkowy przewiózł w 2009 roku prawie 750 mln ton, czyli więcej o 8,5% niż w 2008 r i o 33% w porównaniu z rokiem 2005 . Równocześnie wykonano 153 mln tonokilometrów, co dało wzrost o 8,2% w porównaniu z 2008 r. i o 64,5% w 2005 r., Patrząc na ten sam okres transport gospodarczy przewiózł 675,3 mln ton ładunków, to jest o 4,2% więcej niż rok wcześniej i o 30,8% w stosunku do 2005 r. Praca przewozowa była za to większa odpowiednio o 17,0% porównując z rokiem 2008 r. i o ponad 44% w stosunku do roku 2005 .
Autor artykułu jest właścicielem giełdy ładunków www.espedytor.pl