Motoryzacja

Gmole motocyklowe – rodzaje

Każdy motocykl, a zwłaszcza ten o sportowo-turystycznym profilu, wymaga osłony przed wywrotką. Każdy upadek naszego motoru może spowodować uszkodzenia, których naprawa wielokrotnie przewyższa cenę osłon, dlatego warto w nie zainwestować. Na rynku dostępne są trzy rodzaje osłon: crash pady, ślizgacze oraz gmole motocyklowe.

motocykleCrash pady to po prostu elementy montowane po bokach motoru, wykonane zwykle z jakiegoś tworzywa sztucznego. Najprostsze z nich montuje się na pojedynczej śrubie, ale nie są zbyt skuteczne. Upadek przy dużej prędkości sprawi, że cały ciężar motocykla oprze się na tym jednym elemencie, co może uszkodzić wewnętrzne mocowania i gwinty motocykla. Dlatego warto zainwestować w wersje bardziej zaawansowane i wykonane z lepszej jakości materiału. Najlepsze recenzje zbierają tu produkty polskich firm Zipser i WometTech.

Rodzaje zabezpieczeń innych niż gmole motocyklowe

Osobną grupę zabezpieczeń stanowią ślizgacze, także wykonywane z tworzyw sztucznych. O ile crash pady montuje się na metalowych rurkach, ślizgacze trzymają się motocykla na lakierowanych mocowaniach ze stopu aluminium. Zadaniem ślizgaczy jest ochrona pokryw sprzęgła i alternatora, powierzchni wahacza, zacisków hamulcowych, nakrętek osi oraz części znajdujących się w ich obrębie. Montuje się je na przednim kole i tylnym wahaczu, zwykle jako uzupełnienie dla crash padów. Ślizgacze mogą też służyć jako rolki do stojaka, które wykorzystuje się podczas postoju bądź serwisu.

Najbardziej wydajnym elementem chroniącym, wykorzystywanym m. in. w dużych motorach enduro i cruiserach, są gmole motocyklowe, czyli specjalne ramy wykonywane z giętych lub spawanych rur. Rury te mają zazwyczaj kształt liter „U” lub „O”. Montuje się je przy ramie motocyklu, a ich rola polega głównie na zabezpieczaniu silnika. Spotyka się też gmole tylne i przednie, których kształty mogą być bardziej zróżnicowane. W przeciwieństwie do crash padów i ślizgaczy te chromowane metalowe rury mogą wyglądać bardzo elegancko i uważa się je za element tuningu. Szczególnie właściciele chopperów wykazują się dużą kreatywnością w montowaniu gmoli na swoich maszynach. Do gmoli mocuje się na przykład bagaże, dodatkowe oświetlenie lub inne elementy ozdobne.

Zarówno crash pady, ślizgacze, jak i gmole motocyklowe stanowią ważny element wyposażenia każdego motocyklu, a im wyższa jest jego jakość tym większą wagę powinno się do nich przywiązywać.

Dodaj komentarz