Najczęstsze przyczyny wahań pozycji strony internetowej w Google

Z wahaniami pozycji stron w wyszukiwarce spotkał się zapewne każdy specjalista od pozycjonowania stron internetowych. W świecie SEO jest to bardzo powszechne zjawisko, które może mieć wiele przyczyn.

Zasadniczo można je podzielić na przyczyny wewnątrz strony i poza nią. Do pierwszej grupy zaliczyć można błąd pozycjonera – najczęściej zaniechanie po pierwszych dobrych efektach albo chaotyczne działanie, brak systematyczności w pracach, np. nagły przyrost, a później zaprzestanie linkowania.

Drugą ważną przyczyną są zmiany na stronie, jej przebudowa, co wiąże się ze zmianami adresów podstron. Jeśli akurat te podstrony były indeksowane pod słowami kluczowymi, teraz najprawdopodobniej spadną w rankingu. Generalnie nie jest wskazane usuwanie treści, zaleca się natomiast rozbudowę witryny, zwiększanie jej zawartości.

Czasami w trakcie aktualizowania serwisu zdarza się webmasterowi wgranie wersji sprzed optymalizacji. Dlatego przy wszelkiego rodzaju zmianach na stronie trzeba zachować szczególną ostrożność, najlepiej też skonsultować się w tej sprawie z firmą pozycjonującą.

Wahania pozycji mogą być też efektem zmiany algorytmu Google lub wygaśnięcia bonusa – w przypadku młodej domeny.

Jeśli chodzi o zewnętrzne przyczyny wahań, najczęściej są to działania konkurencji – po prostu w wynikach pojawiły się lepiej zoptymalizowane strony, wartościowsze merytorycznie lub mocno linkowane w ostatnim czasie.

Zdarzają się również sytuacje losowe – na przykład awaria serwera, na którym przechowywana jest strona internetowa (robot Google nie ma wtedy dostępu do jej zawartości, co jest dużym zagrożeniem dla jej pozycji w rankingu).

O prawdziwych wahaniach możemy mówić, gdy trwają one przez kilka tygodni, a nie kilka dni. W takich sytuacjach nie należy panikować, ale trzeba dokładnie przyjrzeć się stronie i wynikom, by móc wysnuć jakieś wnioski dotyczące przyczyn spadków.

Kiedyś wahania dotyczyły głównie nowych stron, które nie zapracowały jeszcze na silną pozycję w wyszukiwarce, teraz stałych pozycji nie może być pewien już nikt.

Ostatnimi czasy wyszukiwarka Google wprowadziła dużo zmian, co miało dość duży wpływ na wyniki wyszukiwań, które w wielu przypadkach wcale nie wyglądają na najtrafniejsze.
Nieraz znalezienie sensownego wytłumaczenia wahań jest bardzo trudne, a wręcz niemożliwe. Potrzebna jest duża doza cierpliwości i wyrozumiałości wobec niektórych zupełnie niezrozumiałych działań wyszukiwarki.

Spadek w rankingu może mieć poważne skutki. Dla strony dobrze wypozycjonowanej nawet krótka nieobecność w czołówce może prowadzić do strat. Mniej wejść na stronę skutkuje mniejszą ilością zamówień. Dlatego dobrze jest stale monitorować pozycje strony internetowej, by w razie wahań móc podjąć jakieś kroki.

Dodaj komentarz